piątek, 27 stycznia 2017

Suzanne Young - Plaga samobójców

Okładka książki Plaga samobójców
 
Tytuł oryginału: The Program
Autor: Suzanne Young
Seria:  Program (tom 1)  
Rok wydania: 2015  
Gatunek: fantastyka, dystopia  
Liczba stron: 500  
Wydawnictwo:  Feeria Young


„[…] Program kradnie nasze wspomnienia i wymazuje emocje, a kiedy wychodzimy z ośrodka, przypominamy maszyny opuszczające linię produkcyjną. Jakbyśmy nigdy wcześniej nie zostali zranieni ani nie doznali zawodu. Czym tak naprawdę jesteśmy, jeśli pozbawi się nas przeszłości?”

Plaga samobójców to powieść, która przedstawia nam czarną wizję świata, w którym nastolatkowie masowo popełniają samobójstwa.  Aby przeciwdziałać tej epidemii stworzono PROGRAM.  Każdy, u kogo wykryto jakiekolwiek nieprawidłowości tj. przygnębienie, smutek, brak apetytu, drażliwość, agresja, niezrównoważenie  emocjonalne, trafiał na leczenie w odizolowanych klinikach. Leczenie to polegało na pozbawianiu wspomnień, które wpływały negatywnie na zdrowie pacjenta. 

„Naszym grzechem było przygnębienie.”

Sloane i James, główni bohaterowie, to osoby, które próbowały bronić się przed programem. Za wszelką cenę starali się trzymać negatywne emocje na wodzy, aby nie trafić na leczenie.  Nie chcieli stracić swych wspomnień, nie chcieli zapomnieć o sobie i swoich przyjaciołach.  Nie chcieli, aby ich rozłączono.

„- Jamesie Murphy - powiedziałam, wpatrując się w słońce niknące za horyzontem - kocham cię do szaleństwa.
- Wiem o tym - odparł poważnym głosem. - I właśnie, dlatego nie mogę pozwolić, by spotkało cię cokolwiek złego. Liczymy się tylko my dwoje, Sloane. Na zawsze.”

„[...] siłą woli powstrzymałam łzy, tak jak tłumiłam w sobie wszystkie inne emocje. Przyjdzie na nie czas - pomyślałam - kiedy zostanę sama i nikt nie będzie mnie widział.”

Niestety nie udaje się im uciec przed programem. Choć bardzo się starali w końcu tłumione emocje wyszły na wierzch. Zostali rozłączeni i zmuszeni do leczenia, którego nie chcieli. Początkowo zabrali Jamesa, chłopaka Sloane. Niedługo później przyszła kolej na nią.

„Zabrał go
Program. Chłopak, którego kiedyś znałam, przestał istnieć.”

Program pozbawił ich wspomnień, wszystkich tych wydarzeń, które ukształtowały to, kim naprawdę byli. 

„Moje myśli zaprzątał jednak dziwny ból, który się we mnie zalągł. Nie umiałam go dokładnie umiejscowić ani wytłumaczyć, skąd się wziął. Przypominał tęsknotę- nie wiedziałam tylko, czy za mną samą, czy za kimś innym. Czułam, że brakuje jakiejś części mnie. I że być może nigdy już jej nie odnajdę.”

Suzanne Young wprowadza nas w ponurą, przygnębiającą opowieść, która mocno przytłacza.  Autorka najbardziej skupiła się właśnie na opisywaniu stanów emocjonalnych bohaterów.  Według mnie to ten element czyni tą pozycję interesującą. Ta książka wręcz rozdziera emocjonalnie! Dawno nie przeżywałam żadnej książki tak intensywnie … Fabuła jednak sama w sobie nie jest jakaś zaskakująca, dlatego pomimo wszystko czuję lekki niedosyt.  Aczkolwiek, ponieważ najbardziej od książek oczekuję, by wywoływały emocje, jestem w stanie przełknąć, więc to powierzchowne potraktowanie tematu. 


Podsumowując Plaga samobójców to „Mroczna, dystopijna powieść z romansem w tle.” 
  

Książka ta została przeczytana w ramach wyzw czytelniczych :
http://sylwuch.blogspot.com/p/grunt-to-okadka.html?showComment=1399509192777
 styczniowy motyw:
zamknięcie - zamknięte oczy




ogólna ocena: 7/10 - czyli BARDZO DOBRA

16 komentarzy:

  1. Ojejkuuuu! *o* Bardzo chcę przeczytać! Nawet mimo Twojej (jedynie) siódemki. I nawet ten romans przeżyję. :) Przy czytaniu recenzji przypomniał mi się film "Dawca pamięci" który taak lubię. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widziałam ten film :) i także mi się podobał.

      Usuń
  2. Nie znam tej powieści, ale czytałam na jej temat dużo pochlebnych recenzji i widzę, ze Ty także oceniasz ją bardzo dobrze. Muszę zatem i ja ją poznać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdania na jej temat są podzielone. Z chęcią poznałabym więc Twoją opinie na temat tej książki.

      Usuń
  3. mega mi się podobała ta książka;D

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie chcę czytać tej powieści. Na początku mnie intrygowała, ale im więcej negatywnych recenzji czytałam, tym bardziej się zniechęcałam. Myślę, że są bardziej ambitne książki, za które powinnam się teraz wziąć :)
    Świetny blog, obserwuję :)
    Pozdrawiam i zapraszam na recenzję "Królewskiego wygnańca"! pattbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, miło to czytać :) mogę odwdzięczyć się takim samym komplementem na temat Twojego bloga ;) Pozdrawiam również.

      Usuń
  5. Książka zupełnie mnie nie interesuje :D
    Taka rada: może pisz więcej opinii? :) Bo z chęcią dowiedziałabym się więcej, co sądzisz o stylu, bohaterach, ogólnej atmosferze, a tak to są głownie cytaty, opis i akapit twojego zdania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za radę :) aczkolwiek moim priorytetem nie jest pisanie wylewnych recenzji, tylko opis moich ogólnych wrażeń po lekturze danej książki ;) tzn. co najbardziej zwróciło moją uwagę w danej powieści . Uważam, że warto wyrobić sobie swoją własną opinię, dlatego moje opinie są skromne. Piszę amatorsko,niedługo matura mnie czeka, stąd też mniejszy wkład w pisanie z mojej strony. Zdaje sobie sprawę, że do recenzji temu daleko...Na pewno kiedy wszystko się w moim życiu unormuje, poświęce temu więcej czasu.

      Usuń
  6. Czytałam już o tej książce. Być może się na nią skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  7. To jedna z moich ulubionych serii :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zobaczę czy i ja będę mogła ją do takich zaliczyć, gdy przeczytam kolejne części :)

      Usuń
  8. Tym razem spasuję. Może za jakiś czas :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Intryguje mnie ta książka odkąd się ukazała i jak nie przeczytam jej w 2017 roku to sama strzelę na siebie focha

    Pozdrawiam
    To Read Or Not To Read

    OdpowiedzUsuń
  10. jeśli tu było tyle emocji, to kolejny tom również Ci się spodoba, ponadto poznasz bliżej jednego z bohaterów, dla mnie prawda o nim była zaskoczeniem. więcej nie zdradzam, żeby nie spojlerować, ale podsycić Twoje zainteresowanie :D pozdrawiam :)
    wyznaniczytadloholiczki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie moje zainteresowania podsyciłaś!:) Drugi tom już czeka na mojej półce w kolejce do przeczytania.

      Usuń

Copyright © 2016 Czytaj i Myśl , Blogger